Pædagogisk grundlag

Aabyhaven Vuggestue og Børnehave er beliggende i Aabybro i Jammerbugt Kommune og er en del af Område Aaby Øst, som dækker over Aabyhaven Vuggestue og Børnehave og Børnehuset Biersted. Vi har i området fælles bestyrelse og to lokale forældreråd.  Vores fælles vision for Aaby Øst – ”Vi står på tæer for at børnene i Aaby Øst har et godt børneliv og hver dag oplever at være værdifulde. I et innovativt områdefællesskab inspirerer vi hinanden til at skabe trygge og udviklende rammer for at børnene i fremtiden kan mestre eget liv.”

Aabyhaven Vuggestue og Børnehave er normeret til 81 børnehavebørn og 19 vuggestuebørn. Aabyhaven er fordelt på to matrikler, henholdsvis Anlægsvej og Thomasmindeparken. I Anlægsvej er der 19 vuggestuebørn og ca. 30-45 børn i alderen 3-4 år. Når børnene vurderes klar til det, flytter de til Thomasmindeparken, som huser mellem 45-70 4-6 årige.

Aabyhaven Vuggestue og Børnehave er en friluftsinstitution, hvor udelivet vægtes højt. Børn og personale opholder sig udenfor i det omfang, det er muligt og ud fra barnets alder og i samspil med naturen er der fokus på årstidernes skiften, kompostering, køkkenhave m.m.

Hver eneste dag, hver eneste time og hvert eneste minut har betydning i forhold til barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse. I Aabyhaven er vi bevidste om, at læring sker i alle sammenhænge dagen igennem, qua vores måde at indgå i samspillet på. Læring sker såvel i leg som i voksen- og børneinitierede aktiviteter samt i daglige rutiner, når vi som voksne tager udgangspunkt i barnets perspektiv og har børnefællesskabet, børnegruppens sammensætning og barnets forudsætninger for øje.

Ved at arbejde ud fra de otte samspilstemaer i ICDP, hjælper vi barnet med at trives, udvikle sig, lære og dannes.

I Aabyhaven arbejder vi med den personlige mestring gennem tryghedsskabende handlinger, ved at vise, at vi er glade for barnet, følger dets udspil og initiativer, taler med barnet om det, det er optaget af og de følelser, der er på spil samt roser og anerkender barnet, hvilket er fundamentet for at udvikle selvværd og troen på, at barnet har værdi i sig selv.

I forhold til den sociale mestring, lægger vi vægt på at hjælpe barnet med at regulere sig selv og finde positive alternativer til uhensigtsmæssig adfærd, så barnet finder positive måder at indgå i det sociale samspil på og drager bevidste erfaringer, der kan trækkes på i lignende situationer.

I forbindelse med den faglige mestring, hjælper vi barnet med at fokusere dets opmærksomhed, sætte ord på og registrere, hvad der sker omkring og i barnet, så det kan lagre sig som viden og der skabes læring, som barnet gradvist får udbygget alt efter nysgerrighed og alder.

I den daglige praksis har vi mange forskellige læringsmiljøer, hvor vi arbejder med at understøtte børnenes motoriske, sociale, emotionelle og kognitive læring og udvikling.
Vi bruger forskellige hverdagsrutiner til at skabe et miljø, hvor børnene får mulighed for at lære nyt ud fra deres nærmeste udviklingszone samt danne relationer til voksne og børn.

Vi har fokus på at følge barnets spor og vi griber de muligheder, der er, for at give barnet succesoplevelser i at lykkes med det, det sætter sig for. Vi tager højde for den enkeltes og gruppens aktuelle udviklingsniveau og læringsmål i vores planlægning og i vores møde med samtlige børn. Vi søger hele tiden at sætte os ind i børneperspektivet ved at være undersøgende på barnets udtryk, leg og undren.

Vi viser ved vores fysiske tilstedeværelse og nærhed, at vi er tilgængelige for barnet og har altid barnets kompetencer og læringspotentiale for øje. Vi tager udgangspunkt i barnets initiativ og har fokus på barnets emotionelle oplevelser, som vi, sammen med barnet sætter ord på og udforsker. Sammen med barnet udforsker vi dets interesseområder, ligesom vi italesætter de oplevelser, vi har sammen med barnet, og vi tilrettelægger aktiviteter og processer i hverdagsrutiner, så de har et læringsperspektiv.

I vuggestuen har vi fokus på, at der også her er aldersspredning og dermed forskellige behov. Det lille barn, der lige er begyndt i vuggestuen, har brug for blive tryg i overgangen fra hjem til institution. Vi har fokus på at skabe et læringsmiljø, der giver barnet ro, tryghed og forudsigelighed. Vi arbejder med aktiviteter, som stimulerer barnet sanseligt, for derigennem at udvikle det alsidigt. Der fokuseres i opstarten på at styrke det enkelte barn til at kunne indgå i vuggestuens børnefællesskab og de daglige rutiner. Samspillet med den voksne er afgørende for barnets tryghed, udvikling og trivsel.

Når vi vurderer, at barnet har en basal tryghed omkring det at gå i vuggestue, igangsætter vi aktiviteter, der gradvist begynder at stille krav til barnet. Eksempler herpå kunne være at øge forventningerne til barnets selvhjulpenhed og motoriske udfordringer, øve længere fokuseret opmærksomhed eller støtte i forhold til den begyndende sociale nysgerrighed.

I barnets sidste periode af vuggestuetiden arbejder vi med overgangen til børnehaven – vores fokus ligger hovedsagligt på selvhjulpenhed, kommunikation, barnets selvværd og evnen til at kunne indgå i fællesskabet.