Forældresamarbejde

Vi ser familien som den største ressource i barnets liv og har derfor fokus på den relationelle koordinering i forhold til at skabe et tillidsbaseret samarbejde med forældrene omkring barnet, således vi sammen danner rammen for en tidlig indsats, hvis der skulle opstå behov for det. Vi vægter den daglig dialog med forældrene. Vi deler de gode historier, iagttagelser omkring barnet, barnets samspil med andre, barnets hverdag og eventuelle bekymringer med forældrene og tager naturligvis forældrenes perspektiv alvorligt, ligesom vi guider forældrene ud fra vores faglighed, når der er usikkerhed om barnets udvikling og trivsel. Vi spørger ind til barnets samspil i familien, så vi sammen får en helhedsforståelse af barnet, således vi kan understøtter barnets trivsel og udvikling.

Vi har fokus på vores modtagelse af nye børn og forældre, så børnene hurtigt finder tryghed i de nye rammer og forældrene føler sig godt klædt på til at være forældre til et barn i daginstitution. Vi har særligt opmærksomhed på kvaliteten af velkomstmateriale, opstartssamtaler og overleveringssamtaler, samt forældre- og børneperspektiver.

Vi sikrer information om barnets dag til forældrene via Aula og har faste forældrearrangementer som en del af forældresamarbejdet. Gennem den fælles forældrebestyrelse og lokale forældreråd, har vi løbende dialog om samarbejdet omkring barnets læring og trivsel og inddrager forældrene i bestyrelse og råd i vores faglige begrundelser for fælles indsatser.