Madordning

Vi har i Aabyhaven madordning. I forhold til denne ordning tages der udgangspunkt i kostsammensætning og fremstilling af maden ud fra Fødevarestyrelsens anbefalinger - du kan læse mere her, ligesom den tager udgangpunkt i Jammerbugt Kommunes Politik om Madglæde, madmod og fysisk aktivitet for 0-6 årrige i dagtilbud.

Der bliver hver dag tilbudt sund morgenmad frem til kl. 7.30.

Fremstillingen af de øvrige måltider er en højt prioriteret pædagogisk aktivitet, som børnene er en vigtig del af - afhænigig af alder. I Anlægsvejen deltager børnene i det omfang det er muligt og i Thomasmindeparken har vi hver uge et køkkenhold bestående af 4 børn og en madpædagog. Børnene vil på deres garderobeplads få en køkkenbillet uden forinden de skal deltage- De voksne vil skiftevis være i køkkenet ca. hver 9. uge.

I henhold til fødevarestyrelsens retningslinjer, kan voksne/børn ikke deltage i køkkenet ved forkølelse, ved sår/plaster på hænder eller i ansigtet. Det vil sige, at hvis jeres barn har fået en køkkenbillet og bliver forkølet eller får sår, så er vi desværre nødt til at udsætte køkkenpladsen.

På opslagstavlen ved køkkenet kan I hver dag, når I afhenter, se dagens menu.

I løbet af dagen tilbyder vi:

• 6.15 – 7.30              Morgenmad
  • 9.00 – 9.30              Formiddagsmad
  • Ca. 11.00-11.30      Frokost
  • Ca. 14.00                 Eftermiddagsmad

Vi anser ligeledes måltiderne som en pædagogiske aktivitet, hvor vi spiser samlet og hvor vi skaber rolige og hyggelige rammer omkring måltiderne.

Når vuggestuen og børnehaven serverer mad, tager vi udgangspunkt i:

• Årstidens frugt/grøntsager
  • Økologi
  • At lave mad fra bunden f.eks. bage og sylte.
  • Kvalitetsråvarer
  • Fødevarestyrelsens anbefalinger.

Alle forældre i institutioner med frokostordninger skal betale til den forældrebesluttede frokostordning. Det er muligt at medbringe egen madpakke, hvis der er behov for dette. Man kan ifølge Dagtilbudsloven kun fritages for deltagelse og betaling for den forældrebesluttede frokostordning, hvis barnet har en lægedokumenteret sygdom eller allergi, der ikke kan tilgodeses i den anbefalede varierende kost, som børnehaven tilbyder i sin frokostordning.