Aabyhavens værdisæt

Jammerbugt værdigrundlag som afsæt for praksis:

Vi sætter borgerne i centrum:

Børnene:

• Vi tager børnene alvorligt og viser dem tillid.
  • Vi har forudsigelighed og gentagelser i hverdagen, hvilket gør børnene i stand til også at kunne klare spontanitet.
  • Vi skaber tid, plads og rum med fokus på det enkelte barn og giver plads til forskellighed.
  • Vi giver os tid til at lytte til børnene og er nærværende. Vi er lydhøre og imødekommende overfor børn og forældre.
  • Vi udviser ansvarlighed overfor barnet og dets families trivsel.
  • Vi er tydelige ansvarsbevidste voksne som børnene kan bruge som rollemodeller.

Forældrene:

• Vi tager os tid til dialog med forældre for at skabe et godt samarbejde omkring det enkelte barn.
  • Vi stiller vores ekspertise til rådighed.
  • Vi afstemmer forventninger.
  • Vi forventer en gensidig forpligtelse til informationer, som er væsentlige for barnets trivsel.
  • Vi dokumenter vores arbejde på skrift, i tale, via Aula m.m.
  • Vi udsender information via Aula, opdaterer hjemmeside, informationsfolder samt årsberetning.
  • Vi skaber hyggelige rammer, ro, tryghed og er bevidste om det æstetiske.

Vi har fokus på opgaven:

• Vi stiller realistiske krav og forventninger til børnene for herved at støtte udvikling.
  • Vi udfordre barnet indenfor dets nærmeste udviklingszone.
  • Vi giver børnene tid og plads til selv at prøve at gøre tingene - for at udvikle og gøre dem mere selvhjulpne og give succesoplevelser.
  • Vi understøtter børnenes naturlige nysgerrighed og undren.
  • Vi tilrettelægger aktiviteter med afsæt i barnets alder eks. yngste, mellem og ældstegruppe.
  • Vi arbejder med afsæt i læreplaner.
  • Vi arbejder med afsæt i tydelige mål og visioner.
  • Vi har positiv indgangsvinkel til forandringer.
  • Vi har ansvarlighed overfor beslutninger.
  • Vi samarbejder med forældrebestyrelsen om at fastholde kvalitet og sikre udvikling.

Vi er én virksomhed:

For børnehaven betyder det at:

• Vi betragter børnehaven som en helhed.
  • Vi hjælper hinanden, - ingen er færdige før alle er færdige.
  • Vi er omstillingsparate - flytter os efter opgaven.
  • Vi har en positiv indstilling til opgaverne og er bevidste om smitteeffekten i forhold til omgivelserne.

I forhold til Jammerbugt Kommune betyder det at:

• Vi samarbejder med andre børnehaver eks. samkøring og kollegial sparring.
  • Vi taler ordentligt om vores samarbejdspartnere/henviser til andre institutioner og faggrupper.
  • Vi ser børnehaven som et lille fællesskab i det store fællesskab - Jammerbugt kommune.

Vi udvikler Jammerbugt Kommune.

• Vi er opmærksomme på værdien af kollegial sparring imellem personalet og øvrige institutioner og samarbejdspartnere.
  • Vi løser pålagte opgaver og udvikler løsningsforslag.
  • Vi udvikler os gennem kurser, dialog, refleksioner over dagligdagen, samarbejde med andre interne og eksterne konsulenter.
  • Vi gør gerne brug af andres ressourcer og kompetencer eks. PPR, skole, socialforvaltning.
  • Vi henviser til andre faggrupper eks. PPR, skole, socialforvaltning.
  • Vi reflekterer over praksis på eks. stuemøder/personalemøder, kursusdage.
  • Vi videregiver gerne gode idéer o.l. til interesserede eks. forældre, kolleger, uddannelsesinstitutioner og lader os gerne inspirere af andre.

Vi har fokus på trivsel, arbejdsmiljø og samarbejde.

Børn og forældre:

• Vi taler ordentligt til hinanden, almindelig pli er gældende i børnehaven.
  • Vi taler med børnene, aldrig hen over hovedet på dem.
  • Vi taler i et almindeligt toneleje, vi råber ikke.
  • Vi anvender ikke ironi i samværet med børn og forældre.
  • Vi taler og handler med respekt for børnene, deres ting og det de foretager sig.
  • Vi er alle forskellige og har forskellig tro, udseende, sprog m.m., men der er plads til alle.
  • Vi viser børnene at vi kan bruge hinanden at vi kan lære af og hjælpe hinanden.
  • Vi supplerer forældrene og skaber forståelse og respekt for, at livet er mangfoldigt, - at tingene godt kan være forskellige i børnehave og hjemme, at det hele kan være lige rigtigt - frihed til forskellighed. Vi sætter ord på forskellighederne og synliggør dem.

Personale:

• Vi har udarbejdet teamforventninger.
  • Vi afholder personalemøder og har fokus på effektivitet i møderne.
  • Vi bliver hver især accepteret for vores forskelligheder, kompetencer, arbejdsopgaver.
  • Vi accepterer hinandens afgørelser og beslutninger her og nu, hvilket medvirker til ansvar og arbejdsglæde.
  • Vi afholder årligt medarbejdersamtaler.
  • Vi er bevidste om høflig omgangstone.
  • Vi finder det legalt at hente hjælp fra kolleger og andre samarbejdspartnere.
  • Vi har fokus på hinanden, det vil sige vi ser hinanden og siger eks. goddag og farvel til alle.
  • Vi uddelegerer arbejdsopgaver og har tillid til at de udføres.