ICDP

I Jammerbugt kommune er det besluttet, at alle daginstitutioner skal arbejde ud fra et pædagogiske værktøj, der hedder ICDP.

Alle medarbejdere kommer på kursus i ICDP.

ICDP er et teori- og evidensbaseret program, der sigter mod at øge kvaliteten af samspillet mellem børn og voksne. Programmets grundlæggende mål er, at gøre voksne mere lydhøre overfor børns behov, samt forbedre de voksnes evne til at møde børn på børnenes egne præmisser. Grundtanken i programmet er, at den bedste måde at hjælpe et barn på, er ved at hjælpe barnets omsorgspersoner – altså forældre eller medarbejdere i f.eks. daginstitutionerne.

Programmet er opbygget med 8 temaer for samspil. Samspilstemaerne 1-4 understøtter den følelsesmæssige dialog som anvendes til at skabe gensidig kontakt mellem den professionelle og barnet.

1. At vise positive følelser og glæde for eleven.

2. At justere sig i forhold til eleven og følge hans/hendes udspil/initiativ.

3. At tale med eleven om ting, han/hun er optaget af og prøv at få en samtale i gang.

4. At vise venlighed og anerkendelse

Samspilstemaerne 5-8 omhandler kvaliteter i samspil, der har betydning for formidling af læring.

5. At skabe fælles opmærksomhed.

6. At fastholde elevens opmærksomhed.

7. At uddybe og forklare elevens oplevelser.

8. At guide og vejlede eleven ved positiv grænsesætning.